Graviditetslista

GRAVIDITET:


När fick ni reda på att du var gravid?  3 september 2008
Var det planerat? Nej
Mådde du illa under graviditeten?  Ja extremt mycket i början

Hade du mycket foglossningar? Ganska
Hade du någon hormonrand? Nej
Fick du bristningar på magen? Några stycken

Vad trodde du att det skulle bli för kön? Trodde först en flicka men eftersom alla andra sa pojke så sa jag det tillslut jag med!

Vad ville du att det skulle bli för kön?  Tänkte inte så mycket på det

Hade du några speciella cravings?  Isglass, festis och frukt. Sen var jag mer sugen på godis och onyttigheter än vanligt. 

Vad gillade du för mat?  Det mesta, men blev mindre förtjust i andra saker

Någon maträtt du avskydde?  Nja, men lök kunde jag varken lukta på eller äta.
Hade du halsbränna?  Lite

Behövde du kissa ofta?  Jämt och ständigt.
Hur mycket gick du upp?  15 kg

Är du nöjd över din graviditet?  Ja, men irriterad över att dom inte gjorde något åt mitt låga blodvärde tidigare än vad dom gjorde, så jag hade sluppit vara så trött och utmattad så stor del av gravditeten.
Var du rädd för förlossningen? Nej, jag funderade inte så mycket på det.

FÖRLOSSNINGEN:

När startade din förlossning?  Natten mot måndag den 1/6, kan man väl säga, men egentligen startade den ju aldrig eftersom jag blev igångsatt.
Vilken vecka var du i?  42+3
Gick du över tiden?  Ja, 17 dagar
Hur startade din förlossning? Jag skulle upp på toaletten på natten och när jag ställer mig upp står jag i en pöl av blod, blir skräckslagen och skriker på erik. Jag ringer förlossningen som ber oss ringa ambulans. Erik ringer och strax efter kommer ambulansen och vi åker mot sunderbyn. Väl framme sätter dom en kurva och allt är bra där inne. Vi får sova till klockan 09.00 då jag går ut i korridoren och frågar närmsta människa vad dom har tänkt göra med mig, vi går och äter frukost och efter det så tar dom hål på hinnorna och jag får dropp. 
När åkte ni in? Vi åkte in med ambulans natten mot måndag ca kl 02.00 
Hade du någon bedövning/smärtlindring?  Epidural och lustgas
Hur länge hade du värkar?  Ca ett dygn

Tyckte du att värkarna gjorde ont?  Självklart gjorde det ont, det var fruktansvärt ibland! Epiduralen var däremot en dröm, borde alla ha!

Grät du?  Jag både grinade och skrek. Var panikslagen till och från men för det mesta sansad.

Skrek du?  Ja, till och från. En period skrek jag väldigt mycket och det kändes då som att jag inte skulle orka. Och eftersom krystningsskedet tog så pass lång tid så kändes det ibland hopplöst.

Hur länge hade du mellan värkarna i öppningsskedet?  Minns inte men dom kom tätt, och tätare ju mer de ökade droppet.

Hur lång tid tog krystvärkarna?  Ca 2 timmar

Vem var med på din förlossning? Erik. Utan honom vet jag inte hur det hade gått?! Sen tre barnmorskor, och så var en läkare in lite då och då.

Hade du ont efteråt?  Nej, nästan ingenting, eftersom jag inte sprack något och inget behövde sys. Jag hade bara en enorm träningsvärk och ett av benen fungerade inte riktigt skom det skulle :p

Är du nöjd över din förlossning?  Jag är jättenöjd! Att föda barn är hittills det bästa jag har gjort. Det var en sån enorm upplevelse och jag grät floder när jag fick Alice på mitt bröst. Att det var den värsta smärta som går att uppleva, tror jag, spelar ingen roll och är inget jag tänker på nu så här i efterhand.



BEBISEN:

Mådde bebisen bra när den kom ut? Hon mådde jättebra och skrek från första stund!
Vad blev det för kön? Flicka
Vad vägde han/hon? 4775 g
Hur lång var han/hon? 54 cm
Huvudomfång? 37 cm
Ville bebisen amma på en gång? På direkten!
Hade bebisen gulsot? Nej, inte det minsta.
Mådde bebisen bra under bb-tiden? Hon mådde jätte bra. Hon var bara extremt hungrig och efter 3 timmars oavbruten amning och skrik kom en bm och frågade om hon skulle ge henne lite ersättning. När hon kom tillbaka kom hon med en mätt och nöjd liten tjej! 

Vad fick han/hon för namn? Alice Ritha Josefina
Var ni överens om namnet och varför blev det just det namnet? Ja, men Alice var inte det namnet vi hade som första val medans vi väntade. Jag kände att namnet vi hade innan kändes fel så då valde vi Alice istället och ångrar det inte!


Kommentarer
Postat av: Hälsogudinnan - din inspiration till ett hälsosamt liv!

Hej! Gillar du att läsa om hälsa, välmående, nyttig kost, träning och skönhetsvård/smink? Då måste du bara kika in på min hälsoblogg och se vad du tycker om den!



Tycker du att jag stör med reklamen för min blogg, så ska du veta om att om du skriver i min blogg kommer du få en mer riktig kommentar sedan, för jag svarar på alla kommentarer jag får!



Kram Hälsogudinnan

2009-07-30 @ 17:42:59
URL: http://halsogudinnan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Men jag gillar din blogg.:D vet inte varför..men den passar nog helt enkelt mig:) (ska vi lägga till varandra i bloglovin?det tycker jag ialf,hehe)

/ http://dollhouse.devote.se (skriver den tillsammans med min bästa vän)

2009-08-01 @ 14:35:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0